menusearch
koshtikermanshah.ir

معضل مربی خصوصی در کرمانشاه

جستجو
دوشنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۴ | ۱۶:۳۳:۵۳
۱۴۰۳/۶/۲۱ چهارشنبه
(1)
(0)
معضل مربی خصوصی در کرمانشاه
معضل مربی خصوصی در کرمانشاه

به قلم استاد علی اشرف دشتیان ✍️:

کشتی کرمانشاه وآموزش خصوصی...

 

در تعریف مربی خصوصی دردنیای ورزش مدرن اذهان عمومی معطوف به استفاده ازآموزگاران ورزشی کارآمدی می‌شود که از توانایی آموزش مهارت‌های ورزشی به صورت ویژه به ورزشکاران برخوردارباشند.والبته دراین دنیای ورزش مدرن این آموزش می‌تواند برای ورزشکاران از سطح مبتدی تا حرفه‌ای مد نظر قرار گیرد امااز آنجا که این مربیان خصوصی باید از توانایی‌های مختلف از جمله دانش و تجربه کافی و مهارت و توانایی درایجاد ارتباط مناسب و متقابل با ورزشکاران و روحیه رهبری متمایزبرخوردار باشند واین مربیان خصوصی رشته‌های مختلف ورزشی علاوه بردارابودن این وجوه تمایز بر مبنای مدارک قانونی و تجارب و شیوه‌های آموزشی کارآمد و برون ده یا نتیجه کاری و یا توانایی‌های مختلف در عرصه پرورش استعدادهانیز رتبه‌بندی می‌شوند و بالابودن قابلیت طراحی وتنظیم و اجرای برنامه‌های تمرینی به منظورآموزش و آماده‌سازی وهمچنین توانایی ارائه این برنامه های تمرینی علمی همراه باکنترل و ارزیابی گاه به گاه و یا دوره‌ای قابلیت های ورزشکاران و تعیین میزان پیشرفت ورزشکاران تحت تعلیم در مسیر آموزش ازاصلی ترین فاکتورهای تخصصی دیگر این مربیان محسوب می‌گردد والبته با توجه به اینکه این مربیان به اصطلاح خصوصی علاوه بر دارا بودن این گونه توانایی هاباید همواره نسبت به ارزیابی شاخص‌های مختلف پیشرفت ورزشکاران و شاگردان خویش در زمانبندی های مختلف اقدام نموده و نتیجه را به صورت علمی مورد دقت قرار دهندودرصورت عدم توفیق به تجدیدنظردربرنامه آموزش خویش بپردازندلذامی توان به شهادت عدم توفیق ورزشکاران کشتی گیرکرمانشاهی درسطح کشور که تحت آموزش خصوصی این گونه مربیان قراردارند برامر بی‌اثر بودن این شیوه آموزش در کشتی کرمانشاه انگشت تردیدگذاشت وبه عبارت دیگر از آنجا که در کشتی کرمانشاه انتخاب این مربیان به اصطلاح خصوصی توسط شاگردان رعایت شاخص‌های مناسبی را در بر نمی‌گیرد و تبلیغات احساسی ووعده های فریبنده اثرگذارترین فاکتور در جذب شاگرد برای این گونه مربیان کرمانشاهی محسوب می‌گردد حال که کاستی‌های ناشی از ناتوانی در پرورش در این راستا به صورت‌های مختلف عیان گردیده است و سن. تجربه. تخصص و روش‌های آموزشی علمی و نمونه‌های کاری و یا بازخوردهاوبرون ده توانایی این مربیان نیزمحلی از اعراب نداشته لذا می‌توان بیان نمود که کشتی استان با طی طریق در مسیر مربیان خصوصی راه به جایی نمی‌برد واز آنجا که تلاش این مربیان برای شاگردان خصوصی خود بدون ایجاد انگیزه و پاسخگویی به نیازهای ورزشی و قابلیت‌های مختلف این ورزشکاران و عدم هدف گذاری مناسب در کرمانشاه صورت می‌پذیرد به گونه ای اضمحلال استعدادهای ورزشی دررشته کشتی رابه دنبال دارد وعدم توفیق این شاگردان در رسیدن به مدارج مناسب قهرمانی خود خط بطلان دیگری بر ادعای مربیان موصوف در متمایزبودن قابلیت آموزش آنان کشیده و عملاً بی‌نتیجه بودن این رویه در کشتی استان را برجسته می‌نماید.

 

امااز اصلی‌ترین معایبی که در پروسه آموزش خصوصی کشتی در استان کرمانشاه به وضوح قابل رصد است این که کار بااین مربیان خصوصی معمولاً هزینه‌های بیشتری رابرای شاگردان وخانواده های آنان نسبت به کار با مربیان عمومی ایجاد می‌نمایدکه این موضوع نیزتبعات ناخوشاینددیگری راازمنظرورزشکارانی که توان پرداخت هزینه های گزاف به این قبیل مربیان راندارندرادرپی دارد..

 

ودرنتیجه ازمنظردیگری نیزاین رویه ی ناخوشایندسبب ایجادیاس درروحیه ورزشکاران مستعدی می‌گرددکه باتوجه به عدم برخورداری از تمکن مالی وناتوانی درپرداخت شهریه های گزاف به این قبیل مربیان وبی اعتمادی به توانایی سایرمربیان ازفعالیت دررشته کشتی ناامیدگردیده وعطای قهرمانی رابه لقای ناتوانی مالی می‌بخشند...

 

نکته قابل توجه دراین راستااین است که این قبیل مربیان کشتی درکرمانشاه درکنارناتوانی درپرورش شاگردان متمول فضای آموزش کشتی رابه بنگاه تجاری تبدیل نموده واغلب باانجام فعالیت وآموزش درچندین ساعت وتایم آموزش متوالی دریک روزبدون توجه به بی نتیجه بودن این گونه فعالیت وبی اثربودن آموزش به دلیل خستگی برتاثیرعملکردخویش درکشتی استان ابرام داشته وکماکان فعالیت تجاری مآبانه و بی ثمرخویش را ادامه می‌دهند..

 

البته ایراددیگری نیزکه دراین راستابراین مربیان مقاطعه کاروارداست این است که چون امرآموزش وکسب این درآمدنه چندان مشروع این حضرات درفضای باشگاههاواماکن متعلق به هیئت کشتی واداره ورزش وجوانان استان صورت می‌پذیردوازآنجاکه این اماکن متعلق به دولت است لذادریافت این مبالغ گزاف به عنوان حق الزحمه ی خصوصی علاوه براینکه دست بردن درجیب مردم وکسب درآمدبااستفاده ازامکانات دولتی محسوب می‌گرددبه گونه ای محل اشکال پیدامی نمایدوتبعات قانونی و شرعی آن به عنوان جرم مشهودنیازبه وروددستگاههای نظارتی راالزامی مینماید ‌

 

درنهایت اینکه پیرواین عملکرد باروشنگری در امر بی نتیجه بودن این روش آموزش که با عدم توجه به ایجاد زیرساخت های لازم وتبیین قوائد قانونی صورت می‌پذیرد و عملا تاثیری درپرورش استعداددربسترقهرمانی کشتی ندارد لازم است که ازسوی دستگاههای ذیربط برای کنترل رفتاروعملکرداین قبیل مربیانی که فضای باشگاههای دولتی راباوعده ی قهرمانی شاگردان خویش درسایه آموزش وراهبری متفاوت به بازارمکاره تبدیل نموده انداقدام بازدارنده ی مناسب صورت پذیرد ..

به امیدتوفیق.

علی اشرف دشتیان.

 

#کشتی_کرمانشاه_را_دریابیم